Informatika

Školní rok 2024/2025

Vyučující: Bc. Tomáš Fišar

K výuce

07. 02. 2025 - Windows Whiteboard

Společně si ukážeme možnosti interaktivní tabule vhodné pro zápisy, sdílené zápisy, amatérské kresby a další využití. Ukážeme si typy grafických tablet a per. Pokud máte zájem vyzkoušet si elektronické zápisy, můžete si přinést vlastní tablet, na který si program nainstalujete (zde) a vyzkoušíte na hodině informatiky. Následně si můžete zkusit v rámci hodin fyziky tvořit elektronické zápisy (když bude hodina, která je k tomu vhodná, upozorním vás). 

17. 01. 2025 - Phyphox

Společně budeme zjišťovat, jak se aplikace mohou chovat různě na různých typech zařízeních a že mohou dávat nerelevantní informace, přestože na jiném zařízení jsou relevantní. Využijeme k tomu aplikaci Phyphox (má verzi pro iOS i android), která slouží na mnoho různých měření. Mimo jiné objevíte spoustu snímačů ve vašem mobilním zařízení, o kterých ani nevíte. Pokuste si ji do té doby nainstalovat (instalace možné zde), abychom s ní mohli rovnou pracovat. Na informatice prozkoumáme její funkčnost a ve fyzice pak praktiky použijeme. V případě technických komplikací přijďte.

Užitečné aplikace a webové stránky

1 | Gemini - umělá inteligence (používali jsme)

  • nutné přihlášení
  • má historii, na kterou je většinou možné navázat
  • webové rozhraní, ale také dostupné jako aplikace pro iOS a Android
  • gemini.google.com

2 | Vzdálená laboratoř (ukážeme si)

3 | Phyphox - měřící aplikace (budeme používat)

  • zpřístupňuje uživateli využívat všechny snímače zařízení
  • možné ovládat vzdáleně
  • dostupné jako aplikace pro iOS a Android + vzdálené ovládání také přes počítač
  • phyphox.org/download

4 | Windows Whiteboard - interaktivní tabule (budeme používat)

5 | Geogebra - grafický kalkulátor (ukážeme si)

  • vhodné pro znázorňování matematických výrazů, rovnic, soustav rovnic
  • vhodné pro geometrii v rovině i prostoru
  • možnost dynamických parametrů (animací)
  • webové rozhraní, ale také dostupné jako aplikace
  • geogebra.org/classic

Rozšíření

1 | Soutěž v programování - Pardubický hacker

  • Řešení úloh vyžaduje samostudium a znalosti textového programovacího jazyka
  • Soutěž lze plnit v programovacích jazycích: Python 3, JavaScript, Java, C, C++, C# .Net (pokud s programovacími jazyky nemáte zkušenost, doporučuji pro začátek jazyk Python)
  • Každý měsíc je vydána malá sada příkladů na procvičení některých partií z programování a zároveň sada soutěžních příkladů
  • Zapojit se můžete i v průběhu roku. Kdo vyřeší úlohy nejdříve a na co nejméně pokusů, získá nejvíce bodů. Body za jednotlivé úlohy se sčítají. Zimní část: říjen, listopad, prosinec; Letní část: únor, březen, duben, květen.
  • Další informace o soutěži: https://pardubicky-hacker.cz
  • Studijní materiály: https://github.com/delta-cs/seminar
  • Materiály s video tutoriály na:
    https://docs.google.com/document/d/1OQUn72sPYbeISoPYlTbmQ9RhvhrA1_Z8/edit
  • Pokud máte zájem o účast v soutěži, můžete se samostatně registrovat přes webové stránky (a ideálně mi to říct, abych věděl, že se ji účastníte)
  • V případě, že se chcete soutěže zúčastnit, ale žádný z uvedených programovacích jazyků neovládáte a výukové materiály soutěže vám nejsou srozumitelné, přijďte a domluvíme se individuálně