Základní škola Kladno
Amálská 2511
272 01 Kladno
Tel.: +420 312 247 078
E-mail: vedeni.skoly@zskladno-amalska.cz
Vytváření podmínek pro vzdělávání mimořádně nadaných dětí, žáků a studentů je uloženo školským zákonem a specifikováno prováděcím předpisem k tomuto zákonu, o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.
Nové předpisy umožňují řediteli školy a školnímu poradenskému pracovišti – v souladu s trendem individualizace a diferenciace vzdělávacího procesu – přeřadit mimořádně nadaného žáka do vyššího ročníku bez absolvování předchozího. Také vytvářet skupiny pro mimořádně nadané žáky, ve kterých se v některých vyučovacích předmětech vzdělávají žáci různých ročníků. Vzdělávání mimořádně nadaných žáků se může uskutečňovat podle individuálního vzdělávacího plánu, jehož rámcový obsah je vymezen v příslušné platné vyhlášce.
K vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky nadané a mimořádně nadané přispívá systém poradenských služeb. Konkrétní poradenské úkoly škol a školských poradenských zařízení ve vztahu k mimořádně nadaným žákům jsou vymezeny školským zákonem a podrobně rozpracovány v souvisejících vyhláškách, o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Školy, které potřebují metodickou a konzultační pomoc v oblasti identifikace mimořádného nadání a specifik vzdělávání mimořádně nadaných žáků, se mohou obracet na odborné pracovníky v pedagogicko-psychologických poradnách.
Nadanými žáky rozumíme žáky, kteří se liší v lehkosti učení, v kvalitě, s jakou zvládají činnosti v oblasti svého nadání a výsledcích. Snadno a rychle se učí, jsou tvořiví, objevují vlastní cesty řešení problému. Mohou však mít problematický vztah k autoritám, problémy s přizpůsobivostí apod., proto se výkyvy v chování snažíme usměrňovat s pedagogickým taktem, avšak důsledně. V rámci výchov, třídnických hodin, vrstevnických programů apod. vedeme děti k vzájemné toleranci, rovnému přístupu k méně nadaným spolužákům, k ochotě pomáhat slabším. Zařazení nadaných dětí do vzdělávání vyžaduje náročnější přípravu učitele a zvýšenou motivaci dětí.
Za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami považujeme žáky se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a žáky se sociálním znevýhodněním.
Zdravotně postižení jsou žáci s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, vadami řeči, se souběžnými postiženími více vadami, autismem a vývojovými poruchami učení nebo chování.
Zdravotně znevýhodnění jsou žáci zdravotně oslabení např. dlouhodobou nemocí, úrazem nebo lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění při vzdělávání.
Sociálně znevýhodnění jsou žáci z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, žáci ohrožení sociálně patologickými jevy, žáci, kterým byla nařízená ústavní výchova nebo uložená ochranná výchova, nebo žáci s postavením azylanta a účastníka řízení o udělení azylu na území České republiky.
Děti zařazujeme do běžných tříd a věnujeme jim individuální péči. Jedná se o děti hyperaktivní, dyslektiky, dysgrafiky, děti s poruchou koncentrace, s pomalým pracovním tempem nebo s psychickou labilitou. Dvě učitelky s aprobací speciální pedagog vedou reedukační skupiny pro žáky se speciálními potřebami. Využíváme i služeb asistenta pedagoga pro žáka vyžadujícího speciální individuální péči. Výchovná poradkyně vede tyto děti v evidenci a spolupracuje s učiteli žáků.
4.1.1 Postup školy při poskytování podpůrných opatření prvního stupně
4.1.1.1 Před zahájením poskytování podpůrných opatření prvního stupně zpracuje škola plán pedagogické podpory žáka.
4.1.1.2 Plán pedagogické podpory zahrnuje zejména popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb žáka, podpůrná opatření prvního stupně, stanovení cílů podpory a způsobu vyhodnocování naplňování plánu.
4.1.1.3 Plán pedagogické podpory škola průběžně aktualizuje v souladu s vývojem speciálních vzdělávacích potřeb žáka.
4.1.1.4 Vzor plánu pedagogické podpory je uveden v příloze č. 3 k této vyhlášce.
4.1.1.5 Poskytování podpůrných opatření prvního stupně škola průběžně vyhodnocuje. Nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření poskytovaných na základě plánu pedagogické podpory škola vyhodnotí, zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů. Není-li tomu tak, doporučí škola zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení. Do doby zahájení poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně na základě doporučení školského poradenského zařízení poskytuje škola podpůrná opatření prvního stupně na základě plánu pedagogické podpory.
4.1.1.6 S plánem pedagogické podpory seznámí škola žáka, zákonného zástupce žáka, všechny vyučující žáka a další pedagogické pracovníky podílející se na provádění tohoto plánu. Plán obsahuje podpis osob, které s ním byly seznámeny.
4.1.2.1 Ředitel školy určí ve škole pedagogického pracovníka, který bude odpovídat za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s doporučením podpůrných opatření žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami.
4.1.2.2 Pro účely poskytování poradenské pomoci školským poradenským zařízením zajistí škola bezodkladné předání plánu pedagogické podpory školskému poradenskému zařízení, pokud se žák podle něho vzdělával.
4.1.2.3 Poradenskou pomoc školského poradenského zařízení může využít žák nebo jeho zákonný zástupce také na základě svého uvážení nebo na základě rozhodnutí orgánu veřejné moci podle jiného právního předpisu.
Při změně vzdělávacího programu (tzn. při přestupu žáka z jiné školy na naši školu) poskytujeme žákům pomoc při začleňování do nového kolektivu v rámci působení třídního učitele a ostatních vyučujících, konzultacemi a diferenciací požadavků podle schopností a možností jednotlivého žáka.
Strategie školy na podporu školní úspěšnosti žáků byla projednána na pedagogické radě 31.08.2016
Platnost od 01.09.2016
Otevření školy: 7.35
Příprava na vyučování: 7.50
Vyučovací hodina:
1. | 7.55 – 8.40 | ||
2. | 8.50 – 9.35 | ||
3. | 9.55 – 10.40 | ||
4. | 10.50 – 11.35 | ||
5. | 11.45 – 12.30 | ||
6. | 12.40 – 13.25 | ||
7. | 13.35 – 14.20 | ||
8. | 14.30 – 15.15 |
Svátek má Božena
Státní svátky a významné dny na dnešek:
Zítra má svátek Slavěna
V únoru sníh a led - v létě nanesou včely med.
Když v únoru mráz ostro drží, to dlouho již nepodrží.