Dobrovolné domácí úkoly
Domácí úkoly z fyziky jsou zcela dobrovolné, aby si každý žák mohl vybrat, zda svůj volný čas stráví fyzikou, protože ho baví, chce ji více porozumět nebo si jen vylepšit známku. Některé úkoly se budou následně prezentovat na výuce, ale je možné je vypracovat a donést i později.
Obsahem dobrovolných domácích úkolů může být:
- Vysvětlení nějakého experimentu, který proběhl při výuce
- Provedení domácího experimentu, jeho popis a případné vysvětlení
- Navržení experimentu, který potvrdí nebo vyvrátí nějakou hypotézu
- Vymyšlení nějakého zařízení
- Vymyšlení nějaké úlohy
- Vytvoření nějakého přístroje
- Pozorování a popis nějakého děje
Seznam zadaných úkolů:
Celoroční
První pololetí
Druhé pololetí
Cílem úkolu je propojit volný čas na moderních zařízeních a výuku fyziky, rozvoj komunikačních dovedností - doporučit vrstevníkovi zdroj informací, rozvoj dovedností s digitálními technologiemi, rozvoj práce s informačními zdroji
- Pokud najdete nebo náhodou narazíte na nějaké video z fyziky nebo jakékoli aplikované fyziky (elektrotechnika, kosmonautika, automechanika, letectví, biomechanika, …) a splňuje následující kritéria, a navíc ho doplníte poznámkami, tak můžete jednoduše splnit úkol
- Jako splněný úkol neuznávám záznamy, které jsme společně shlédli nebo si doporučili v rámci výuky fyziky nebo informatiky (výjimkou je, pokud ho doporučíte dříve)
- Doporučujte pouze video, které si myslíte, že by vaše spolužáky mohlo zaujmout, a které kdyby vám někdo nabídl, tak si ho sami pustíte
- Kratší časová délka zhruba v řádech sekund, minut, maximálně 25 minut (žádné hodinové nebo dvouhodinové dokumenty; reels videa, která mají několik sekund uznám, pokud budou mít kvalitní zpracování)
- Video může pocházet z jakéhokoli legálního (viz předmět informatika) a mládeži přístupného zdroje (klidně i ze sociálních sítí – jak z nich dostat video vám poradím, když přijdete)
- Video mi nejprve ukažte ve škole, například v mobilu nebo zašlete emailem, abych vám ho schválil (kvůli dodržení formátu nebo fyzikální správnosti), teprve poté shromažďujte informace o videu dohromady
- Co musíte k videu dodat?
1. oficiální název videa (pokud ho má, když ne, tak ho vymyslete)
2. zdroj – například přesný url odkaz
3. časová délka videa
4. co zajímavého by na tomto videu mohlo vaše spolužáky zaujmout (1 až 3 souvětí)
5. Při jaké příležitosti jste na video narazili (zda o něm víte dlouho, vyhledávali jste videa nebo náhodně – stačí jedna věta) - Při jakýchkoliv technických potížích nebo nejasnému zadání přijďte nebo napište
- Zpracovaný úkol vzhledem k povaze je nejlepší zasílat emailem, ale je možné po domluvě i jinak
- Videa budou opravdu sloužit jako dobrovolný materiál pro vaše spolužáky, bude vytvořená složka, kde budou videa nahrána!
- Úkol je alternativou k úkolu 0.2, takže za každé pololetí můžete získat známku jen z jednoho z nich
- Úkol je časově neomezený a může být vypracován na každé pololetí znovu s jiným záznamem
Cílem úkolu je rozšířit si znalosti fyziky v aplikacích různých technologií, rozvoj práce s informačními zdroji
- Z fyzikálního pohledu se jedná o úkol rozšířený, protože se zaměřuje na složitější aplikace fyziky, které jsou ale běžnou součástí dnešních technologií, proto si myslím, že jsou zajímavé a vhodné. Některé fyzikální části ve videích budete znát, ale určitě narazíte i na části, které neznáte a jsou rozšířené.
- U videa doporučuji mít zapnuté české titulky kvůli některým pojmům. Pokud si chcete rozšířit slovní zásobu v anglickém jazyce, zapněte si titulky anglické, setkáte se ale s mnoha novými odbornými slovíčky, které se někdy používají pouze ve fyzice. Pokud máte v oblibě více anglický jazyk než fyziku, určitě si je zapněte, video pro vás bude zajímavější.
- Velmi náročná videa jsou označena oranžově, tam se vyskytuje více obtížných myšlenek a pojmů spíše středoškolské fyziky, doporučuji jen velkým fanouškům fyziky
- Vyberte si jedno vzdělávací video ze seznamu (všechna videa mají do 10ti minut, vybírejte podle tématu) a sepište informace k videu
1. Kde je hranice nanosvěta – https://youtu.be/J15B8ce_BBo?si=6xl6Itv9gOg9Gfio
Vypište oblasti nanotechnologie, jsou tyto oblasti současné nebo je to teprve budoucnost lidstva?
2. LASER - https://youtu.be/PdGw_j5OQLI?si=fsvyJI8xPl4QSLQI
K videu není zadán úkol, protože se jedná o náročnější video.
3. Srážky kosmických těles se Zemí - https://youtu.be/GLQ7shLNnsI?si=TC05f-4I5jLKfdTe
Jaké metody mohou chránit lidi na Zemi před srážkou?
4. Skladování energie - https://youtu.be/utAwU1ww_7s?si=cg6-mXL8Hf8x70Kr
Proč se energie neuchovává rozkladem vody na kyslík a vodík?
5. Chytré materiály - https://youtu.be/ohYPjMVIxZk?si=xPGXNm2QWNow8CPv
Jaký předmět z chytrého materiálu si můžete snadno a levně koupit domů?
6. Superpočítače - https://youtu.be/vAyI26AZ0_Q?si=MNCh4zgetz6TKj-6
Vyhledejte na internetu rychlost nejrychlejšího superpočítače na světě pro rok 2024, uveďte zdroj.
7. Auta na vodíkový pohon - https://youtu.be/PNYRkJfckmk?si=VefcRk6VEaOt_aPb
Vyhledejte na internetu, kolik je vodíkových čerpacích stanic v ČR pro rok 2023 nebo 2024.
8. O tlaku a síle kolem nás - https://youtu.be/aP3pdZJNDdI?si=l4cruHePEItReBCr
K videu není zadán úkol, protože se jedná o náročnější video. - Co musíte k videu dodat?
1. oficiální název videa, autor videa (stačí zdrojový kanál), datum vydání videa
2. popište obsah videa pomocí 3 až 5 souvětí
3. jaká informace vás ve videu nejvíce zaujala (na tuto otázku nelze odpovědět „žádná“)
4. splňte úkol, který je u daného videa zadán
5. vypište všechna slova, které se ve videu vyskytly a nevíte co znamenají nebo jste jejich významu neporozuměli - Úkol je alternativou k úkolu 0.1, takže za každé pololetí můžete získat známku jen z jednoho z nich
- Úkol je časově neomezený a může být vypracován na každé pololetí znovu s jiným záznamem
Cílem úkolu je manuální tvorba nepřímkového grafu, ověření porozumění pojmů střídavých veličin, rozvoj psychomotorických (manuálních) dovedností
- Rozšířená úloha vhodná jako průprava do středoškolských grafů
- Na milimetrový papír graficky znázorněte zadanou tabulku
- Graf vytvářejte fyzicky, ne elektronicky (elektronicky vytvářet graf je vhodné, když víte jak se vytváří, proto pokud chceme můžete navíc vytvořit i elektronicky, ale musí být hlavně fyzicky)
- Zvolte vhodné rovnoměrné měřítko na obou osách, osy nemusí mít stejné měřítko
- Určete graficky periodu a maximální hodnotu
- Určete početně frekvenci a efektivní hodnotu
- Milimetrový papír k dispozici zde https://drive.google.com/file/d/1s0uiikGlo--sLFXbMGZOVHnbc2BzAKBC/view nebo si ho můžete vyzvednout u mě
- Úkol řešte samostatně, pokud si nejste jistí, jak postupovat, tak přijďte
- Úkol je časově neomezený
Tabulka:

(první/druhý a třetí/čtvrtý řádek je vlastně jeden dlouhý řádek, který je rozdělen na dva kvůli správnému zobrazení na stránkách)
PRVNÍ POLOLETÍ
Úkol je určen k praktickému zopakování vlastností magnetů, rozvoji kreativního a abstraktního myšlení, rozvoji schopnosti projektovat, rozvoji nebo procvičení psychomotorických (manuálních) dovedností
- Vyrobte hračku nebo nějaký mechanismus využívající magnetismus
- Přineste ji ukázat do školy nebo ji nafoťte a zašlete emailem
- Pokud máte příliš velký nápad na jednoho člověka, vyrobte ho ve skupině
- Magnety lze koupit třeba zde https://www.unimagnet.cz
- Úkol je časově neomezený
Úkol je určen k souhrnnému zopakování a nadhledu elektrostatiky, rozvoji kreativního myšlení, rozvoji estetického vnímání, rozvoji nebo procvičení psychomotorických (manuálních) dovedností
- Vytvořte myšlenkovou mapu o elektrostatice buď fyzicky na formát A3 a větší nebo elektronicky
- Význam myšlenkové mapy, jak může vypadat a konkrétní aplikace pro tvorbu elektronických map – viz předmět informatika
- Mapa by měla přehledně strukturovat veškeré zákony, vlastnosti a pojmy z elektrostatiky a ideálně i s uvedenými konkrétními experimenty
- Důležité je graficky estetické zpracování, jednoduchost, nápaditost a správnost předávaných informací
- Zkuste použít nevšední a kreativní techniky – trojrozměrné objekty, interaktivní objekty, tematické motivy, uvést pojmy v jiném jazyce, FAQ, …
- Úkol je časově neomezený
Jedná se o rozšířenou problémovou úlohu jejíž cílem je rozvíjet logické a abstraktní myšlení
- Vymyslete zapojení elektrického obvodu (zakreslete schématem), který obsahuje 1× elektrický zdroj, 1× žárovku, 2× přepínač a libovolný počet vodičů, uzlů a větví
- Funkce obvodu musí být taková, že když jedním přepínačem žárovku rozsvítím, tak druhým ji mohu zhasnout a naopak, zároveň ale mohu žárovku rozsvítit i zhasnout stejným přepínačem (a to platí pro oba)
- Úkol řešte nejdříve samostatně, až když by se vám schéma nedařilo vymyslet, pracujte ve více lidech (kteří ho samostatně také nevymysleli)
- Pokud myslíte, že potřebujete s úkolem pomoct, přijďte s vašimi nápady a pokusím se vás navést
- Pokud si schématem elektrického obvodu nebudete jistí, můžete si reálný elektrický obvod zapojit ve škole a ověřit
- Úkol je časově omezen do 2. 12. 2024, protože s ním budeme pracovat ve výuce
Cíl úkolu je zřejmý, abyste se dozvěděli o poloze a funkci jističů ve vaší domácnosti – odevzdání vyučujícímu je jen formální část
- Najděte ve své domácnosti všechny pojistky a jističe (pokud jich máte více třeba hlavní a vedlejší)
- Pořiďte fotografii ochranného zařízení, popište ho, okomentujte (které, co jistí)
- Zjistěte, jak byste jističe měli v případě jakéhokoliv problému s elektřinou vypnout (můžete také zjistit jakou mají hodnotu)
- Zakreslete místo jističů do půdorysu vaší domácnosti (může to být jen náčrtek bez měřítka, důležitá je poloha jističů)
- Nasbírané informace ideálně zašlete emailem, ale můžete také odevzdávat fyzicky ve škole, případně odevzdat fyzicky jen půdorys a fotky jističů jen ukázat v mobilním zařízení (přesto budu radši, když pak stejně fotky zašlete emailem)
- Úkol je časově neomezený
Cílem úkolu je získat povědomí o aktuální ceně elektrické energie, spotřebě domácích spotřebičů a kde je najít, rozvoj práce s informačními zdroji, aplikovat matematiku a známé vztahy z fyziky pro praktické finanční účely
- Vypočítejte kolik korun českých zaplatíte za elektrickou energii, kterou spotřebuje vámi zvolený spotřebič za jeden den
- Kdybyste jeden den tento spotřebič nepoužívali, co byste si za tuto uspořenou částku koupili? (uveďte, kde koupit, v případě internetového obchodu i hypertextový odkaz)
- Spotřebovaná elektrická energie je v tomto smyslu to samé jako vykonaná elektrická práce spotřebičem
- Spotřebu elektrické energie daného spotřebiče lze vyhledat v technické dokumentaci nebo v některých případech přímo na něm
- Pozor u každého spotřebiče může být uvedena spotřeba za různé období (hodinu, den, měsíc, rok) je nutné zkontrolovat a případně přepočítat
- Vhodným spotřebičem může být například lednička, pračka, displeje, žárovky a svítidla; lze použít i spotřebič z eshopu (i když daný spotřebič nevlastníte), ale je nutné doplnit zdroj – název nebo kód produktu a hypertextový odkaz přímo na produkt (výhodou je snadno dostupná technická dokumentace)
- Cenu elektrické energie můžete použít stejnou jako máte v domácnosti (ideální varianta, zjistíte, jak je to u vás doma), případně lze použít i jinou z internetového zdroje, ale musí být aktuální z roku 2024 a je nutné doplnit zdroj – název webové stránky a hypertextový odkaz
- V úkolu se očekává formální výpočet, tedy označení jednotlivých veličin, převod jednotek, zapsání výpočtu vzorcem a dosazení konkrétních hodnot i s jednotkami; při výpočtu zaokrouhlujte jen výsledek a jen když je to nutné na dvě platné desetinné cifry
- Odevzdávat můžete elektronicky e-mailem nebo v papírové formě ve škole
- Úkol je časově neomezený
Úkol je určen k rozvoji schopnosti projektovat, rozvoji psychomotorických (manuálních) dovedností a aplikace teoretických znalostí z elektromagnetismu a zapojování elektrických obvodů
- Vyrobte elektromagnet, který uzvedne alespoň pět kancelářských sponek při napětí 9 V
- Pro výrobu cívky využijte izolovaný vodič (jinak se cívka bude chovat jako vodič), jako jádro z magneticky měkkého materiálu může posloužit větší šroub
- Doporučuji na jádro navinout vodič jen jedním směrem (vytvořit jen jednu šroubovici, takže vodič třeba začíná dole a končí nahoře), protože při navinutí tam i zpět, pokud nesprávně zvolíte směr navinutí, tak magnetická pole jednotlivých šroubovic se budou odečítat a elektromagnet nebude fungovat (pokud ale trefíte směr, samozřejmě dostanete elektromagnet dvojnásobně silný) – viz o bifilárním vinutí zde https://cs.wikipedia.org/wiki/Bifil%C3%A1rn%C3%AD_vinut%C3%AD
- Elektromagnet přineste ukázat do školy
- V případě jakéhokoliv dotazu se ptejte nebo pište emailem, úkol je jednodušší, než se zdá být
- Pokud máte zájem vyrobit jiné zařízení s elektromagnetickým principem (elektromotor, …) přijďte návrh zkonzultovat
- Úkol je časově neomezený
Cílem úkolu je si uvědomit, že elektromagnetismus je běžným jevem a součástí moderních, ale i starších technologií a rozvoj kritického myšlení (souvislosti mezi praktickými předměty a teoretickými jevy)
- Najděte sedm předmětů ve vaší domácnosti, které využívají elektromagnetické jevy
- U každého předmětu uveďte konkrétní elektromagnetický jev (magnetická indukce, vzájemná interakce magnetického pole s vodičem, elektromagnetická indukce) a v jaké konkrétní části předmětu se jev uplatňuje
- U každého předmětu, pokud to jde vyfoťte konkrétní část (když není viditelná, předmět nerozebírejte), kde se elektromagnetický jev uplatňuje a nebo vyfoťte celý předmět a konkrétní část jen vyznačte na fotce
- Protipříklad (jak nechceme, aby to vypadalo): auto – vzájemná interakce magnetického pole s vodičem
- Příklad (jak chceme, aby to vypadalo): elektromotor u auta – vzájemná interakce magnetického pole s vodičem
- Pozor samotné magnetické pole vytvořené permanentním magnetem se nepovažuje, za elektromagnetický jev, tudíž neplatí, že všude, kde je magnet se aplikuje elektromagnetický jev (viz magnetky na lednici)
- Úkol je časově neomezený