Fyzika

Kontakty

Vyučující: Bc. Tomáš Fišar
Email: thomasfisar@gmail.com
Kabinet fyziky

Výuka

2× týdně
Pondělí: 9:55–10:40 (3. hodina)
Pátek: 9:55–10:40 (3. hodina)
Učebna fyziky

Informace k pořízení audiovizuálního záznamu z výuky

  • Stručné informace k účelu a řešení - Žádost.pdf Typ: PDF dokument, Velikost: 68.63 kB
  • V případě zájmu o podrobnější informace napište e-mailem

Rozcestí


Konzultace pro žáky

Učebna fyziky
Dobrovolná hodina, na kterou se lze individuálně domluvit v případě potřeby.
Žáci přijdou na hodinu vždy s konkrétním problémem, například: nerozumím této části; nevím jak začít s tímto příkladem; v této části příkladu nevím jak pokračovat; nevím proč tohle platí; nerozpoznám jestli se jedná o...

Hodina je vhodná pro žáky, kteří

  • dlouhodobě chyběl
  • pravidelně chybí
  • chyběli na úvodních hodinách nového tématu
  • se domnívají, že aktuální látce nerozumí
  • se domnívají, že mají nedostatky v dříve probrané látce
  • mají zájem projít rozšířené učivo

Konzultační hodiny

  • Pondělí: 7:00–7:45
  • Čtvrtek: 7:00–7:45
  • Pátek: 14:30–15:15

Konzultace pro rodiče

Pokud máte zájem o konzultaci napište emailem konkrétní konzultační hodinu, kterou byste chtěli využít a případně také, co byste potřebovali konzultovat, abych připravil potřebné podklady. V případě, že předem nenapíšete emailem, je možné, že nebudu k dispozici.

Konzultační hodiny

  • Středa 7:00–7:45
  • Úterý 14:30–15:15
  • Pátek 14:30–15:15

Průběžná klasifikace

Písemné zkoušení – váha 10
Výstup s experimentem – váha 10
Ústní zkoušení – váha 10
Laboratorní práce – váha 7
Výstup - váha 7
Projekt – váha 7
Domácí písemné práce - váha 7
Dobrovolný domácí úkol – váha 5
Aktivita ve výuce – váha 3


Výstup

Jedná se o alternativu ústního zkoušení. V úvodu hodiny je maximálně deseti minutový úsek, kdy dvojice provede shrnutí pro třídu toho, co jsme probrali za předešlý týden, předešlou hodinu nebo shrnou důležité poznatky z předchozího tématu. Pokud je to vhodné a dvojice má zájem, může provést také experiment (zopakovat některý z provedených a nebo vymyslet vlastní), který souvisí s probranou látkou. Čas na přípravu je minimálně jeden týden. Výstup musí být uspořádaný a týmový. Obsah i použitý experiment můžete konzultovat s vyučujícím (doporučení je určitě zkonzultovat co máte v plánu), pokud si nejste jistí nebo nemáte nápady jak to pojmout.

Každý člen dvojice je hodnocen také známkou podle následujících kritérií

  • Aktivní účast na výstupu
  • Srozumitelnost shrnutí
  • Týmová práce
  • * Fyzikální správnost
  • * Provedení experimentu

Význam a účely těchto výstupů

  • Shrnutí probrané látky za předchozí týden, předchozí hodinu nebo předchozího tématu
  • Spolupráce ve dvojici
  • Procvičení ústního projevu a prezentace
  • Rozeznání těch podstatných informací z minulého týdne
  • Zjištění, zda tomu rozumíme natolik, abychom to mohli vysvětlit
  • Provedení vlastního experimentu
  • ...

Mobily ve výuce

Dohodnutá pravidla

  • používání mobilních zařízení ve výuce fyziky je pro rozvoj žáků, aby se naučili řešit také studijní problémy pomocí digitální technologie
  • pokud žák potřebuje použít mobilní zařízení, tak jak je dohodnuto, nehlásí to vyučujícímu, prostě ho použije
  • jako vyučující při výkladu nepoznám, zda žák využívá mobilní zařízení smysluplně, stejně tak ale nepoznám, zda si do sešitu píše zápis, a nebo kreslí něco úplně mimo, přidává to zodpovědnost žákům
  • pokud příliš mnoho žáků bude této možnosti zneužívat, používání mobilních zařízení zrušíme
  • pokud budeme používat mobilní zařízení celá třída pro stejný účel, vyučující poskytne žákům datovou síť

Žáci během výuky fyziky mohou používat svá mobilní zařízení v následujícím smyslu

  • při výkladu se objeví něco, co neznají, čím si nejsou jistí a nechtějí se zeptat před celou třídou, pak si to mohou najít na internetu
  • při výkladu se objeví něco rozšířeného navíc, o čem by se rádi dozvěděli víc, pak si k tomu mohou najít další informace na internetu
  • při samostatné práci (mimo písemné práce) jim schází některá informace, pak si to mohou najít na internetu
  • při práci celé třídy s využitím mobilního zařízení (je na každém žákovi, zda použije své mobilní zařízení, v případě, že se aktivity nebude účastnit, nebude v aktivitě nijak hodnocen)

Použití mobilního zařízení není vhodné v následujícím smyslu

  • žák má během aktivity něco vymyslet nebo odvodit (ne vyhledat, tudíž při hledání na internetu aktivita ztrácí význam)
  • samostatná písemná práce, při které není nutné použít mobilní zařízení (při takových písemných pracích je možné používat kalkulátor, ale ne na mobilním zařízení)
  • žák má zadanou práci nebo aktivitu ve výuce splněnou (v takovém případě jsme domluveni, že jsou k dispozici další úlohy, buď na procvičení nebo k rozšíření učiva)
  • používání pro mobilní hry, sociální média a jiné aplikace nebo stránky nesouvisející s výukou jsou považovány za porušení, mobily ve výuce k tomu nejsou určeny

Příprava k výuce

06. 06. 2025 - Dobrovolná aktivita s odměnou

  • Byl jsem požádán studentem MFF UK o vyzkoušení aktivity.
  • Protože máme téma probrané, volím zadání touto dobrovolnou domácí formou.
    • Vyfoťte štítek elektrického spotřebiče
      štítek
    • Vypočítejte cenu denního provozu spotřebiče (třeba s cenou 5 Kč / kWh)
    • Jaké fyzikální jevy elektrický spotřebič využívá?
  • Za splnění všech tří částí získáte 1 bod
  • Za další fotky štítků můžete získat další body (max. 4)
  • Dohromady můžete získat 5 bodů, za které si budete moct vybrat odměnu.
  • Seznam odměn bude stanoven podle počtu zúčastněných 6. 6. 2025

16. 05. 2025 - Shrnutí vedení elektrického proudu

  • Vyučovací hodina zaměřená na shrnutí a přípravu na písemnou práci z vedení elektrického proudu nebude, proto nabízím několik aktivit, kterými si doporučuji téma procvičit.
  • Pokud aktivity budete řešit, můžete je samozřejmě chodit se mnou konzultovat.
  • Vennovy diagramy - Kov × Kapalina × Plyn
    • Zadání Typ: PNG obrázek, Velikost: 335.12 kB
    • Do jednotlivých oblastí zapište: jaké částice se podílejí na elektrickém proudu; jaké jsou podmínky pro vznik elektrického proudu; jaké je využití elektrického proudu v daném materiálu
    • Společné prvky zapisujte do společným oblastí (třeba pokud se podílejí stejné částice na elektrickém proudu v kapalině i v plynu, zapíši je jen jednou a to tam, kde se překrývá oblast pro kapaliny a plyny)
  • Vennovy diagramy - Kov × Polovodič
    • Zadání Typ: PNG obrázek, Velikost: 234.44 kB
    • Do jednotlivých oblastí zapište: jaké částice se podílejí na elektrickém proudu; jaké jsou podmínky pro vznik elektrického proudu; jaké je využití elektrického proudu v daném materiálu
    • Společné prvky zapisujte do společné oblasti, kde se protíná oblast pro kovy a polovodiče
  • Třídění pojmů - Kov × Kapalina × Plyn × Polovodič × Elektromagnetické vlnění
    • Zadání Typ: PNG obrázek, Velikost: 641.21 kB
    • Jednotlivé pojmy roztřiďte pomocí barvy
    • Související pojmy propojte
    • obsahuje také pojmy, které nejsou součástí písemné práce
  • Kvíz se správnými odpověďmi a vysvětlením
    • Odkaz
    • Kvíz je delší a jde odeslat pouze jako celek, doporučuji si na něj vyhradit delší čas (+- 20 minut)
    • Zpětnou vazbu, správné odpovědi a případné komentáře získáte ihned po odeslání
    • Za úplné správné odpovědi získáte 1 bod, maximum bodů je 25
    • Pokud z kvízu něco bude nejasné, napište

21. 03. 2025 - Tablet jako sešit

  • Asi od 21. 03. do 28. 03. bude výuka přizpůsobena tomu, že je vhodné použít tablet jako elektronický zápisník
  • Cílem je, abyste si vyzkoušeli elektronické zapisování poznámek. Tato dovednost se vám může hodit na střední škole, kde je možné, že vám bude elektronické zapisování umožněno.
  • Pokud máte vlastní tablet, ideálně s dotykovým perem, doporučuji, abyste si ho přinesli
  • Tablety je možné si zapůjčit, ale bohužel nemáme k dispozici dotyková pera
  • Pro tvorbu zápisků je vhodná aplikace Windows Whiteboard, kterou jsme používali v hodinách informatiky. Pokud si vytvoříte vlastní Microsoft účet, budete mít své zápisky dostupné odkudkoliv, kde se přihlásíte.
  • Pokud se vám tento systém zápisů osvědčí a nebudete ho zneužívat, můžete ho používat i nadále. Nicméně, u některých aktivit to nemusí být vhodné.
  • Samozřejmě s jakýmikoli technickými potížemi vám pomohu

28. 02. 2025

  • Přinést si matematicko-fyzikální tabulky
  • Elektronické tabulky: FyzKAB, converter

17. 02. 2025 - možná témata k výstupu

  • Vznik střídavého proudu - mechanický, elektromagnetický (teoreticky i prakticky provést) (proběhlo)
  • Charakteristika a vlastnosti střídavých veličin - fyzikální a geometrický význam maximální, průměrné, efektivní hodnoty; perioda a frekvence (zadáno, ale neproběhlo)
  • Rozšířené
    • Usměrnění střídavého proudu - jednocestný a dvoucestný diodový usměrňovač (teoreticky i prakticky provést)
    • Reálný transformátor - početní řešení úlohy na transformátor se ztrátami
    • Zapojení do trojúhelníku - demonstračně zapojit tři rezistory do trojúhelníku, změřit elektrický odpor všech kombinací, uvést použití tohoto zapojení
    • Zapojení do hvězdy - demonstračně zapojit tři rezistory do hvězdy, změřit elektrický odpor všech kombinací, uvést použití tohoto zapojení
    • Odvození vztahu mezi elektrickými odpory rezistorů v zapojení do trojúhelníku a do hvězdy (výchozí fyzikální myšlenky + matematické úpravy)
    • Zavedení sdruženého napětí a geometrické odvození vztahu mezi sdruženým a fázovým napětím

Z výuky

2. 6. 2025, 6. 6. 2025, 9. 6. 2025 | Jaderná fyzika - Aktivity

  • V těchto hodinách jste řešili aktivity k jaderné fyzice
  • Z původních 5 aktivit jsem nakonec nechal 3 nejdůležitější kvůli času
  • Kdo za 3 vyučovací hodiny splnil 3 aktivity > Známka 1 váhy 5
  • Pokud někdo nemá hotové všechny aktivity a potřeboval by známku 1, pak může ve svém volném čase dodělat některé ze zbylých aktivit, aby měl celkem splněné 3
  • Pomůcky k provedení si můžete kdykoli zapůjčit ve škole
  • Aktivity:
    • Izotopy a jaderné reakce - zadání Typ: PDF dokument, Velikost: 161.23 kB
    • Poločas rozpadu a radioaktivita - zadání Typ: PDF dokument, Velikost: 215.53 kB
    • Řetězové jaderné štěpení a jeho řízení - zadání Typ: PDF dokument, Velikost: 178.2 kB
    • Jak velký je atom? (vyřazená aktivita, také můžete plnit) - zadání Typ: PDF dokument, Velikost: 175.66 kB 

28. 4. 2025 | Elektromagnetické vlnění

  • Zápis k elektromagnetickému vlnění, který se rozdával při výuce
  • Zápis - elektromagnetické vlnění Typ: PDF dokument, Velikost: 107.42 kB
  • Spektrum elektromagnetického vlnění promítané při výuce: zde Typ: PDF dokument, Velikost: 547.71 kB

25. 4. 2025 | Vedení elektrického proudu v polovodičích

31. 03. 2025 | Skupinový projekt - Vedení elektrického proudu

  • Do následující vyučovací hodiny (04. 04. 2025) můžete přijít s požadavky, abych je do této vyučovací hodiny mohl splnit
  • O materiál a speciální pomůcky žádá kreativní ředitel 
  • O tisk na papír žádá umělecký ředitel

28. 03. 2025 + 31. 03. 2025 | Free Energy of Tesla -  zadání

  • Zpracování otázek z filmu - Zadání Typ: PDF dokument, Velikost: 100.03 kB
  • Rozpracované otázky odevzdáváte po každé z vyučovacích hodin

24. 03. 2025 | Vedení elektrického proudu v tekutinách

14. 03. 2025 | Střídavý proud - Kahoot

  • Kahoot - řešení nepočetních úloh a shrnutí ze střídavého proudu
  • Odkaz: https://create.kahoot.it/share/stridavy-proud/5bdbafec-a746-4091-86e7-d5bcea0dee9f
  • Obsahuje:
    • Efektivní hodnota a maximální hodnota - jejich význam
    • Efektivní hodnota a frekvence napětí v zásuvkách (v ČR, jednofázové)
    • Transformátor - princip, aplikace, rozpoznat situace ve kterých bude fungovat
    • Aplikace transformačních vztahů (nepočetní úlohy)
    • Bezpečnost elektrického proudu

10. 03. 2025 | Elektrolýza v pipetě

  • Pokyny k experimentu - zde Typ: PDF dokument, Velikost: 106.48 kB

10. 03. 2025 | Vedení elektrického proudu v kovech

  • Materiál k vedení elektrického proudu v kovech
  • Částečně kopíruje výuku, ale je více podrobnější a obsahuje rozšíření
  • Materiál obsahuje požadavky k písemné práci a cíle žáka pro celé téma vedení elektrického proudu, ale text obsahuje pouze vedení v kovech, ostatní kapitoly zveřejním vždy po proběhlé výuce
  • Vedení elektrického proudu v kovech Typ: PDF dokument, Velikost: 417.73 kB

17. 02. 2025 | Aktivity ve výuce

  • Zhodnocení a zpracování videa - Zadání Typ: PDF dokument, Velikost: 65.04 kB
  • Osobnosti fyziky - Zadání Typ: PDF dokument, Velikost: 72.3 kB

14. 02. 2025 | Sbírka úloh - Střídavý proud

  • Sbírka úloh k tématu střídavý proud
  • Typy úloh, které chceme umět řešit (mohli by být v písemné práci) - [1], [4], [6], [7], [8], [9]
  • Sbírka úloh - Střídavý proud.pdf Typ: PDF dokument, Velikost: 222.02 kB

14. 02. 2025 | Transformátor

10. 02. 2025 | Trojfázová soustava

  • Materiál k rozšířenému tématu, který se rozdával při výuce, protože o něj byl zájem
  • Trojfázová soustava.pdf Typ: PDF dokument, Velikost: 139.91 kB


PRVNÍ POLOLETÍ

Příprava k výuce

16. 12. 2024

Na tuto vánoční hodinu si můžete donést vánoční oblek a vánoční pokrmy (mám rád perníčky a kokosové cukroví). Při hodině se můžete věnovat libovolné aktivitě (nebo aktivitám) z následujícího seznamu:

  • Otočná mapa hvězdné oblohy (poloha hvězd a souhvězdí) - experiment
  • Výroba "sněhu" - experiment
  • Tavení kovů - experiment (Text k tématu Typ: PDF dokument, Velikost: 215.01 kB)
  • Jak používám AI k výuce - text o aplikaci AI (Text k tématu Typ: PDF dokument, Velikost: 105.09 kB)

25. 11. 2024

Kdo byl přítomný na laboratorní práci - Ohmův zákon 22. 11. 2024, ale nemá ji dokončenou, dokončete ji a odevzdejte co nejdříve

15. 11. 2024

Přinést si matematicko-fyzikální tabulky

04. 11. 2024

Procvičit si úlohy na převody jednotek v aplikace Actionbound (odkaz zde), abychom věděli, zda je potřeba se tím zabývat nebo to máte zvládnuté z minulých ročníků. Pokud úlohy vyplní alespoň 75 % třídy nebudeme převody testovat při výuce.

  • Aktuálně: 78,5 % (aktualizováno v 23:00)
  • Každému co nejdříve projdu a okomentuje jeho bound. Komentář zašlu emailem společně se vzorovým řešením, pokud více žákům nebude něco jasné, podíváme se na to společně jinak můžete individuálně kdykoli přijít.
  • Vzorové řešení Typ: PDF dokument, Velikost: 264.14 kB

27. 09. 2024

Přinést si menší kovové předměty (třeba mince, příbor, klíče, ...) 

13. 09. 2024

Snažíme se vysvětlit experiment, který proběhl v závěru vyučovací hodiny v pondělí (09. 09. 2024) - ten, který jsme popsali v osmi bodech a mění se v něm chování hliníkového lístečku

09. 09. 2024

Pro skupiny, které jsem během předchozí vyučovací hodiny nestihl obejít: zaslat emailem fotku vašeho řešení - rozdělení tvrzení na pravda a nepravda, popřípadě do skupiny nevíme

06. 09. 2024

Přinést si sešit 545/565 (A5 čtverečkovaný s 40/60-ti listy)


K výuce

10. 01. 2025 | Elektromagnetismus - procvičovaní

  • Úlohy, které bychom měly být schopni řešit pomocí znalostí o elektromagnetismu
    • Uveďte 4 rozdíly mezi permanentním magnetem a elektromagnetem, fyzikálně zdůvodněte proč rozdíl nastává (pokud to má fyzikální důvod)
    • Uveďte rozdíly technické a fyzikální mezi elektromotorem a generátorem
    • Uveďtě 7 příkladů, kde se elektromagnetické jevy používají v praxi
    • Je možné jen pomocí elektrického proudu pohybovat s předměty? Pokud ano, uveďte příklad nebo uveďte, co bychom museli změnit, aby to šlo?

16. 12. 2024 | Vánoční hodina - Vaši sněhuláci

16. 12. 2024 | Elektromagnetismus - procvičování

13. 12. 2024 | Elektromagnetismus

  • Materiál téměř kopírující výuku elektromagnetismu (6. 12., 9. 12., 13. 12.)
  • Další vyučovací hodiny do písemné práce budeme věnovat řešení aplikačních úloh
  • Materiál - Elektromagnetismus Typ: PDF dokument, Velikost: 625.24 kB

18. 11. 2024 | Spotřeba elektrické energie některých zařízení

  • Pokud jste si při výuce nenačetli QR kód a neprošli si pro přehled a zajímavost spotřebu elektrické energie některých spotřebičů, můžete si to projít zde

15. 11. 2024 | Úlohy k procvičení řešení elektrických obvodů

  • Kombinuje spojování rezistorů, Ohmův zákon a Kirchhoffovy zákony
  • Typické úlohy, které mohou být v písemné práci
  • Určeno pro žáky, kteří si chtějí ověřit, že úlohy zvládají, potřebují jich vyřešit více a nebo chyběli na výuce
  • Soubor obsahuje zadání, výsledky, ale i komentované řešení včetně alternativních postupů
  • Řešení elektrických obvodů Typ: PDF dokument, Velikost: 135.7 kB

08. 11. 2024 | Sbírka úloh - spojování rezistorů; Ohmův zákon; Kirchhoffovy zákony; elektrický výkon, tepelné účinky a účinnost elektrického zařízení; teplotní závislost elektrického odporu

  • Zadání úloh z výuky, které slouží k procvičení - podobné úlohy mohou být v písemné práci
  • Pokud jsme v hodině začali řešit úlohy z daného tématu, můžete si zbytek v daném tématu dopočítat doma, během výuky na ně už nebude vyhrazen čas
  • Úlohy označené * není potřeba řešit (pokud vám nezbyl čas), jsou určeny pro žáky, kteří jsou rychlejší nebo chtějí složitější úlohy; úlohy tohoto typu nebudou v písemné práci
  • Úlohy označené ** jsou nadměrně náročné a není potřeba je řešit, buď propojují více oblastí fyziky nebo vyžadují složitější aparáty matematiky, které neznáte; úlohy tohoto typu nebudou v písemné práci
  • Téma teplotní závislost elektrického odporu je rozšířené, z tohoto tématu se neočekává žádná znalost
  • Sbírka úloh - Řešení elektrických obvodů Typ: PDF dokument, Velikost: 205.53 kB

18. 10. 2024 | Laboratorní práce - Jednoduchý elektrický obvod

  • Laboratorní práce není nutné doplňovat v případě nepřítomnosti, ale vzhledem k tomu, že téměř celé první pololetí je praktického charakteru, pokud budete chtít můžete si ji doplnit v hodině, při které vám zbyde volný čas

Písemné zkoušení

Informace ke každé písemné práci budou zveřejněny vždy nejpozději dva týdny před písemnou prací. U všech písemných prací je možné používat matematicko-fyzikální tabulky a kalkulátor - školní (je k dispozici k zapůjčení) nebo vlastní (kalkulátor v mobilním zařízení je povolen jen, pokud se písemná práce píše na mobilním zařízení). Písemné práce jsou časově neomezené, maximální doba je 40 minut (průměrná doba je 20 minut).

1 | Střídavý proud (17. 3. 2025 jste si odhlasovali, 14. 3. 2025 bude shrnutí)

  • Fyzikální rozdíl mezi stejnosměrným a střídavým proudem
  • Vznik střídavého proudu
  • Graficky rozeznat stejnosměrný (+ konstantní, tepavý) a střídavý proud / napětí (v závislosti na čase)
  • Grafické určení maximální hodnoty a periody (u periodické veličiny)
  • Měření střídavých veličin
  • Vzájemný přepočet efektivní hodnoty a maximální hodnoty (pro sinusový průběh) + jejich význam
  • Vzájemný přepočet frekvence a periody
  • Transformátor - princip, aplikace, rozpoznat situace ve kterých bude fungovat
  • Aplikace transformačních vztahů (početní nebo nepočetní úloha, každý žák si bude moct vybrat)
  • Bezpečnost elektrického proudu
  • Efektivní hodnota a frekvence napětí v zásuvkách (v ČR, jednofázové)
  • Pomůcky: kalkulačka (budou k dispozici, ale můžete používat svou), matematicko-fyzikální tabulky (pokud si je donesete)
  • Nezahrnuje: trojfázová soustava, reálný transformátor (ztráty a optimalizace), zapojení zásuvek v ČR, typy zásuvek, efektivní hodnoty pro nesinusové průběhy

2 | Vedení elektrického proudu (16. 5. 2025)

  • Elektrický proud v kovech (které řástice se podílejí na elektrickém proudu a proč)
  • Elektrický proud v kapalinách (které částice se podílejí na elektrickém proudu a proč; aplikace elektrického proudu v kapalinách)
  • Elektrický proud v plynech (podmínky vzniku a jak souvisí s vedením; které částice se podílejí na elektrickém proudu; aplikace elektrického proudu v plynech)
  • Polovodiče (vznik polovodiče typu N, P a jak souvisí s vedením elektrického proudu; aplikace polovodičových součástek)
  • Elektromagnetické vlnění (vznik elektromagnetického vlnění; jeho složky; geometrický vztah mezi složkami; aplikace elektromagnetického vlnění)
  • Pomůcky: psací potřeby a jinak nic
  • Nezahrnuje: elektrické zdroje, další elektrické jevy

PRVNÍ POLOLETÍ

1 | Elektrické obvody (2. 12. 2024)

  • Podmínky elektrického proudu v elektrickém obvodu
  • Vlastnosti elektrického vodiče a nevodiče
  • Řešení elektrických obvodů – početně, popis funkce (slovy a tabulkou), schématické znázornění (čtení a překreslování)
  • Měření elektrických veličin
  • Ohmův zákon (význam + aplikace)
  • Aplikace Kirchhoffových zákonů
  • Celkový elektrický odpor více rezistorů
  • Elektrický výkon a práce
  • Pomůcky: kalkulačka (budou k dispozici, ale můžete používat svou), matematicko-fyzikální tabulky (pokud si je donesete)
  • Nezahrnuje: vlastnosti elektrického náboje, elektrostatická indukce, polarizace dielektrika, realizace elektrického obvodu, návrh obvodu podle funkce

2 | Elektromagnetismus (13. 01. 2025)

  • Magnetické pole (tvar a směr) v okolí vodiče, kterým prochází elektrický proud
  • Magnetické pole (tvar a směr) v okolí cívky, kterou prochází elektrický proud
  • Elektromagnet (odborně popsat konstrukci; uvést příklady použití; porovnání vlastností s permanentním magnetem)
  • Elektromotor (jeho části, které jsou důležité z fyzikálního hlediska; uvést příklady použití)
  • Silové účinky permanentního magnetu a vodiče, kterým prochází elektrický proud (řešení úloh)
  • Elektromagnetická indukce (princip; rozlišení případů kdy nastává a kdy ne)
  • Nezahrnuje: historie elektřiny a magnetismu, princip elektromotoru, princip elektrického zvonku, princip jističů, princip mechanických měřících přístrojů, princip generátoru, směr indukovaného proudu

Dobrovolné domácí úkoly

Domácí úkoly z fyziky jsou zcela dobrovolné, aby si každý žák mohl vybrat, zda svůj volný čas stráví fyzikou, protože ho baví, chce ji více porozumět nebo si jen vylepšit známku. Některé úkoly se budou následně prezentovat na výuce, ale je možné je vypracovat a donést i později.

Obsahem dobrovolných domácích úkolů může být:

  • Vysvětlení nějakého experimentu, který proběhl při výuce
  • Provedení domácího experimentu, jeho popis a případné vysvětlení
  • Navržení experimentu, který potvrdí nebo vyvrátí nějakou hypotézu
  • Vymyšlení nějakého zařízení
  • Vymyšlení nějaké úlohy
  • Vytvoření nějakého přístroje
  • Pozorování a popis nějakého děje

Seznam zadaných úkolů:

Celoroční
První pololetí
Druhé pololetí
0.1 - Doporučení audiovizuálního záznamu z fyziky

Cílem úkolu je propojit volný čas na moderních zařízeních a výuku fyziky, rozvoj komunikačních dovedností - doporučit vrstevníkovi zdroj informací, rozvoj dovedností s digitálními technologiemi, rozvoj práce s informačními zdroji

  • Pokud najdete nebo náhodou narazíte na nějaké video z fyziky nebo jakékoli aplikované fyziky (elektrotechnika, kosmonautika, automechanika, letectví, biomechanika, …) a splňuje následující kritéria, a navíc ho doplníte poznámkami, tak můžete jednoduše splnit úkol
  • Jako splněný úkol neuznávám záznamy, které jsme společně shlédli nebo si doporučili v rámci výuky fyziky nebo informatiky (výjimkou je, pokud ho doporučíte dříve)
  • Doporučujte pouze video, které si myslíte, že by vaše spolužáky mohlo zaujmout, a které kdyby vám někdo nabídl, tak si ho sami pustíte
  • Kratší časová délka zhruba v řádech sekund, minut, maximálně 25 minut (žádné hodinové nebo dvouhodinové dokumenty; reels videa, která mají několik sekund uznám, pokud budou mít kvalitní zpracování)
  • Video může pocházet z jakéhokoli legálního (viz předmět informatika) a mládeži přístupného zdroje (klidně i ze sociálních sítí – jak z nich dostat video vám poradím, když přijdete)
  • Video mi nejprve ukažte ve škole, například v mobilu nebo zašlete emailem, abych vám ho schválil (kvůli dodržení formátu nebo fyzikální správnosti), teprve poté shromažďujte informace o videu dohromady
  • Co musíte k videu dodat?
    1. oficiální název videa (pokud ho má, když ne, tak ho vymyslete)
    2. zdroj – například přesný url odkaz
    3. časová délka videa
    4. co zajímavého by na tomto videu mohlo vaše spolužáky zaujmout (1 až 3 souvětí)
    5. Při jaké příležitosti jste na video narazili (zda o něm víte dlouho, vyhledávali jste videa nebo náhodně – stačí jedna věta)
  • Při jakýchkoliv technických potížích nebo nejasnému zadání přijďte nebo napište
  • Zpracovaný úkol vzhledem k povaze je nejlepší zasílat emailem, ale je možné po domluvě i jinak
  • Videa budou opravdu sloužit jako dobrovolný materiál pro vaše spolužáky, bude vytvořená složka, kde budou videa nahrána!
  • Úkol je alternativou k úkolu 0.2, takže za každé pololetí můžete získat známku jen z jednoho z nich
  • Úkol je časově neomezený a může být vypracován na každé pololetí znovu s jiným záznamem
0.2 - Zpracování anotace vzdělávacího videa

Cílem úkolu je rozšířit si znalosti fyziky v aplikacích různých technologií, rozvoj práce s informačními zdroji

  • Z fyzikálního pohledu se jedná o úkol rozšířený, protože se zaměřuje na složitější aplikace fyziky, které jsou ale běžnou součástí dnešních technologií, proto si myslím, že jsou zajímavé a vhodné. Některé fyzikální části ve videích budete znát, ale určitě narazíte i na části, které neznáte a jsou rozšířené.
  • U videa doporučuji mít zapnuté české titulky kvůli některým pojmům. Pokud si chcete rozšířit slovní zásobu v anglickém jazyce, zapněte si titulky anglické, setkáte se ale s mnoha novými odbornými slovíčky, které se někdy používají pouze ve fyzice. Pokud máte v oblibě více anglický jazyk než fyziku, určitě si je zapněte, video pro vás bude zajímavější.
  • Velmi náročná videa jsou označena oranžově, tam se vyskytuje více obtížných myšlenek a pojmů spíše středoškolské fyziky, doporučuji jen velkým fanouškům fyziky
  • Vyberte si jedno vzdělávací video ze seznamu (všechna videa mají do 10ti minut, vybírejte podle tématu) a sepište informace k videu
    1. Kde je hranice nanosvěta – https://youtu.be/J15B8ce_BBo?si=6xl6Itv9gOg9Gfio
    Vypište oblasti nanotechnologie, jsou tyto oblasti současné nebo je to teprve budoucnost lidstva?
    2. LASER - https://youtu.be/PdGw_j5OQLI?si=fsvyJI8xPl4QSLQI
    K videu není zadán úkol, protože se jedná o náročnější video.
    3. Srážky kosmických těles se Zemí - https://youtu.be/GLQ7shLNnsI?si=TC05f-4I5jLKfdTe
    Jaké metody mohou chránit lidi na Zemi před srážkou?
    4. Skladování energie - https://youtu.be/utAwU1ww_7s?si=cg6-mXL8Hf8x70Kr
    Proč se energie neuchovává rozkladem vody na kyslík a vodík?
    5. Chytré materiály - https://youtu.be/ohYPjMVIxZk?si=xPGXNm2QWNow8CPv
    Jaký předmět z chytrého materiálu si můžete snadno a levně koupit domů?
    6. Superpočítače - https://youtu.be/vAyI26AZ0_Q?si=MNCh4zgetz6TKj-6
    Vyhledejte na internetu rychlost nejrychlejšího superpočítače na světě pro rok 2024, uveďte zdroj.
    7. Auta na vodíkový pohon - https://youtu.be/PNYRkJfckmk?si=VefcRk6VEaOt_aPb
    Vyhledejte na internetu, kolik je vodíkových čerpacích stanic v ČR pro rok 2023 nebo 2024.
    8. O tlaku a síle kolem nás - https://youtu.be/aP3pdZJNDdI?si=l4cruHePEItReBCr
    K videu není zadán úkol, protože se jedná o náročnější video.
  • Co musíte k videu dodat?
    1. oficiální název videa, autor videa (stačí zdrojový kanál), datum vydání videa
    2. popište obsah videa pomocí 3 až 5 souvětí
    3. jaká informace vás ve videu nejvíce zaujala (na tuto otázku nelze odpovědět „žádná“)
    4. splňte úkol, který je u daného videa zadán
    5. vypište všechna slova, které se ve videu vyskytly a nevíte co znamenají nebo jste jejich významu neporozuměli
  • Úkol je alternativou k úkolu 0.1, takže za každé pololetí můžete získat známku jen z jednoho z nich
  • Úkol je časově neomezený a může být vypracován na každé pololetí znovu s jiným záznamem
II.1 - Konstrukce grafu střídavého napětí

Cílem úkolu je manuální tvorba nepřímkového grafu, ověření porozumění pojmů střídavých veličin, rozvoj psychomotorických (manuálních) dovedností

  • Rozšířená úloha vhodná jako průprava do středoškolských grafů
  • Na milimetrový papír graficky znázorněte zadanou tabulku
  • Graf vytvářejte fyzicky, ne elektronicky (elektronicky vytvářet graf je vhodné, když víte jak se vytváří, proto pokud chceme můžete navíc vytvořit i elektronicky, ale musí být hlavně fyzicky)
  • Zvolte vhodné rovnoměrné měřítko na obou osách, osy nemusí mít stejné měřítko
  • Určete graficky periodu a maximální hodnotu
  • Určete početně frekvenci a efektivní hodnotu
  • Milimetrový papír k dispozici zde https://drive.google.com/file/d/1s0uiikGlo--sLFXbMGZOVHnbc2BzAKBC/view nebo si ho můžete vyzvednout u mě
  • Úkol řešte samostatně, pokud si nejste jistí, jak postupovat, tak přijďte
  • Úkol je časově neomezený

Tabulka: 
Tabulka hodnot
(první/druhý a třetí/čtvrtý řádek je vlastně jeden dlouhý řádek, který je rozdělen na dva kvůli správnému zobrazení na stránkách)

II.2 - Komiks: od zdroje až k zásuvce

Úkol je určen ke shrnutí distribuční elektrické sítě a její jednotlivých funkcí, k rozvoji schopnosti projektovat, rozvoji kreativního a abstraktního myšlení, rozvoji estetického myšlení

  • Graficky znázorněte „život“ elektřiny od výroby po spotřebu
  • Využijte komiksový koncept, který bude obsahovat také text
  • Mělo by obsahovat: absorpci nějaké energie; přeměnu dané energie na elektrickou energii; transformaci elektrického napětí; distribuci elektrické energie až do města a do budovy se zásuvkou s napětím 230 V; po zásuvce může být ještě zapojený konkrétní elektrospotřebič
  • Konkrétní zpracování, druh elektrárny a role bublinových textů je na vaší volbě
  • Může být vypracováno fyzicky na papír, elektronicky v nějakém programu (v elektronické verzi je potřeba obrázky také vytvořit, nikoli najít na internetu – jedná se o kreativní úkol) nebo i kombinací
  • Úkol můžete vypracovat i skupinově, v takovém případě se ale očekává větší / delší / kvalitnější komiks a všechny účastníci se musí opravdu podílet
  • Mimo komiks vysvětlete, zda a proč začátek elektřiny je skutečně u zdroje a její konec ve spotřebiči, pokud je tomu jinak mohl by být komiks použit také pozpátku?
  • Pokud máte vymyšlený návrh na zpracování a nejste si jim jistí, přijďte to zkonzultovat
  • Úkol je časově neomezený

II.3 - Domácí výroba baterie

Úkol je určen k lepšímu porozumění fyzikálnímu principu baterie a jejímu zapojování, rozvoji nebo procvičení psychomotorických (manuálních) dovedností

  • Vyrobte domácí baterii (její ukázka byla ve výuce) podle návodu
  • Pokud do iontového roztoku ponoříme dvě různé vodivé elektrody vzniká mezi nimi elektromotorické napětí
  • Jako vodivé elektrody využijeme hliník (v domácím prostředí jako hliník použijeme alobalovou fólii) a uhlík (v domácím prostředí stačí uhlíková tuha z tužky nebo grafit na kreslení)
  • Jako bezpečný iontový roztok můžeme využít roztok vody a kuchyňské soli
  • Vyrobte alespoň dva články (dvě nádoby s roztokem a v každé elektrody, uhlíkovou elektrodu propojíme vodičem s hliníkovou elektrodou z druhé nádoby)
  • V ideálním případě se pokuste rozsvítit svítící diodu pomocí vyrobené baterie
  • Úlohu můžete řešit skupinově, musí to ale odpovídat velikosti a kvalitě baterie
  • Odevzdávejte elektronicky fotografii vyrobené baterie, případně video, na kterém je zaznamenáno rozsvícení diody, vzhledem ke kapalině ve výrobku ho nenoste ukazovat do školy
  • V případě jakéhokoliv dotazu se ptejte nebo pište emailem, úkol je jednodušší, než se zdá být
  • Úkol je časově neomezený

II.4 - Elektromagnetické vlnění mezi námi

Cílem úkolu je si uvědomit, že elektromagnetické vlnění je běžnou součástí moderních, ale i starších technologií a rozvoj kritického myšlení (souvislosti mezi praktickými předměty a teoretickými jevy), aplikace vztahu mezi vlnovou délkou a frekvencí.

  • Uveďte alespoň 7 příkladů elektromagnetického vlnění, s kterým se denně potkáváte (zkuste vynechat příklady uvedené ve výuce) a pořiďte fotografie nebo videozáznam zařízení, které s tímto elektromagnetickým vlnění pracuje.
  • Uveďte ke každému příkladu přibližnou (můžete uvádět i jako interval) frekvenci a vlnovou délku (pokud víte pouze frekvenci nebo pouze vlnovou délku, to neznámé dopočítejte podle vztahu), pojmenujte vlnu podle oblasti vlnové délky, do které spadá.
  • Úkol je časově neomezený.

II.5 - Částice v mém těle

Cílem úkolu je aplikovat a ověřit si jednoduché pojmy z atomové fyziky a chemie jako jsou nukleon, molekula, elektron, hmotnost; rozvíjí logické myšlení a matematické dovednosti s mocninami, abstraktní myšlení

  • Podobnou úlohu si vypočítáme v hodině
  • Jedná se o rozšířenou početní úlohu, která je vhodná jako průprava na střední školu
  • Lidské tělo obsahuje zhruba 60 % vody, pro jednoduchost budeme uvažovat a počítat s tím, že je tělo tvořeno ze 100 % vody (zájemci mohou spočítat jak pro 100 %, tak i pro 60 %)
  • Hmotnost elektronů a vazebnou energii můžeme v tomto příkladu zanedbat (považovat rovno nule) neboť jsou o čtyři a více řádů menší než hmotnost molekuly vody
  • Doporučuji pro přehlednost používat mocninné převody a zápisy jednotek (desetinná čísla totiž obsahují kolem 28 desetinných míst)
  • Za předchozích předpokladů spočítejte:
    1. kolik molekul vody máte v těle,
    2. kolik nukleonů máte v těle,
    3. kolik elektronů máte v těle,
    4. jaký je celkový náboj elektronů ve vašem těle.
  • Nápověda zde Typ: PDF dokument, Velikost: 79.64 kB
  • Úkol splňte tak, abyste jednotlivým krokům a výpočtům rozuměli, pokud některému z kroku nebudete rozumět, přestože s někým spolupracujete, přijďte daný krok zkonzultovat
  • Odevzdávat můžete elektronicky nebo vypracované na papíře
  • Úkol je časově neomezený

II.6 - Štěpení jádra

Cílem je získat lepší představu o štěpení jádra atomu, rozvíjí psychomotorické (manuálních) dovednosti

  • Experimentální úloha, na které můžete analogií jednoduše porozumět, proč je štěpení jádra obtížné
  • Postupujte podle přiloženého souboru zde (jestli provedete experiment dvourozměrně nebo trojrozměrně nebo obojí je na vás)
  • Jednotlivé kroky zaznamenávejte fotografiemi nebo videozáznamy a doplňujte svými komentáři z pozorování
  • Odevzdávat můžete elektronicky nebo vypracované na papíře
  • Úkol je časově neomezený

II.7 - Vazebná energie jádra

Cílem je aplikovat známé znalosti z fyziky a na základě zpracování dat si znalosti rozšířit, rozvíjí práci s digitálními technologiemi, rozvíjí kritické myšlení, rozvíjí práci s daty a schopnost je interpretovat

  • Jedná se o rozšířenou, ale velmi užitečnou úlohu, je to průpravná úloha na střední školu
  • Úkol vás navede k odůvodnění, proč se v jaderných elektrárnách používá právě uran nebo plutonium a žádné jiné prvky, zároveň si vyzkoušíte početní řešení úloh v atomové fyzice
  • Pokud byste s čímkoli potřebovali poradit, přijďte
  • Postupujte a vypracujte následující soubory - zdezde
  • Úkol je časově neomezený

PRVNÍ POLOLETÍ

I.1 - Výroba magnetické hračky

Úkol je určen k praktickému zopakování vlastností magnetů, rozvoji kreativního a abstraktního myšlení, rozvoji schopnosti projektovat, rozvoji nebo procvičení psychomotorických (manuálních) dovedností

  • Vyrobte hračku nebo nějaký mechanismus využívající magnetismus
  • Přineste ji ukázat do školy nebo ji nafoťte a zašlete emailem
  • Pokud máte příliš velký nápad na jednoho člověka, vyrobte ho ve skupině
  • Magnety lze koupit třeba zde https://www.unimagnet.cz
  • Úkol je časově neomezený
I.2 - Myšlenková mapa elektrostatiky

Úkol je určen k souhrnnému zopakování a nadhledu elektrostatiky, rozvoji kreativního myšlení, rozvoji estetického vnímání, rozvoji nebo procvičení psychomotorických (manuálních) dovedností

  • Vytvořte myšlenkovou mapu o elektrostatice buď fyzicky na formát A3 a větší nebo elektronicky
  • Význam myšlenkové mapy, jak může vypadat a konkrétní aplikace pro tvorbu elektronických map – viz předmět informatika
  • Mapa by měla přehledně strukturovat veškeré zákony, vlastnosti a pojmy z elektrostatiky a ideálně i s uvedenými konkrétními experimenty
  • Důležité je graficky estetické zpracování, jednoduchost, nápaditost a správnost předávaných informací
  • Zkuste použít nevšední a kreativní techniky – trojrozměrné objekty, interaktivní objekty, tematické motivy, uvést pojmy v jiném jazyce, FAQ, …
  • Úkol je časově neomezený
I.3 - Zapojení (čas vypršel)

Jedná se o rozšířenou problémovou úlohu jejíž cílem je rozvíjet logické a abstraktní myšlení

  • Vymyslete zapojení elektrického obvodu (zakreslete schématem), který obsahuje 1× elektrický zdroj, 1× žárovku, 2× přepínač a libovolný počet vodičů, uzlů a větví
  • Funkce obvodu musí být taková, že když jedním přepínačem žárovku rozsvítím, tak druhým ji mohu zhasnout a naopak, zároveň ale mohu žárovku rozsvítit i zhasnout stejným přepínačem (a to platí pro oba)
  • Úkol řešte nejdříve samostatně, až když by se vám schéma nedařilo vymyslet, pracujte ve více lidech (kteří ho samostatně také nevymysleli)
  • Pokud myslíte, že potřebujete s úkolem pomoct, přijďte s vašimi nápady a pokusím se vás navést
  • Pokud si schématem elektrického obvodu nebudete jistí, můžete si reálný elektrický obvod zapojit ve škole a ověřit
  • Úkol je časově omezen do 2. 12. 2024, protože s ním budeme pracovat ve výuce
I.4 - Pojistky a jističe

Cíl úkolu je zřejmý, abyste se dozvěděli o poloze a funkci jističů ve vaší domácnosti – odevzdání vyučujícímu je jen formální část

  • Najděte ve své domácnosti všechny pojistky a jističe (pokud jich máte více třeba hlavní a vedlejší)
  • Pořiďte fotografii ochranného zařízení, popište ho, okomentujte (které, co jistí)
  • Zjistěte, jak byste jističe měli v případě jakéhokoliv problému s elektřinou vypnout (můžete také zjistit jakou mají hodnotu)
  • Zakreslete místo jističů do půdorysu vaší domácnosti (může to být jen náčrtek bez měřítka, důležitá je poloha jističů)
  • Nasbírané informace ideálně zašlete emailem, ale můžete také odevzdávat fyzicky ve škole, případně odevzdat fyzicky jen půdorys a fotky jističů jen ukázat v mobilním zařízení (přesto budu radši, když pak stejně fotky zašlete emailem)
  • Úkol je časově neomezený
I.5 - Spotřeba elektrické energie

Cílem úkolu je získat povědomí o aktuální ceně elektrické energie, spotřebě domácích spotřebičů a kde je najít, rozvoj práce s informačními zdroji, aplikovat matematiku a známé vztahy z fyziky pro praktické finanční účely

  • Vypočítejte kolik korun českých zaplatíte za elektrickou energii, kterou spotřebuje vámi zvolený spotřebič za jeden den
  • Kdybyste jeden den tento spotřebič nepoužívali, co byste si za tuto uspořenou částku koupili? (uveďte, kde koupit, v případě internetového obchodu i hypertextový odkaz)
  • Spotřebovaná elektrická energie je v tomto smyslu to samé jako vykonaná elektrická práce spotřebičem
  • Spotřebu elektrické energie daného spotřebiče lze vyhledat v technické dokumentaci nebo v některých případech přímo na něm
  • Pozor u každého spotřebiče může být uvedena spotřeba za různé období (hodinu, den, měsíc, rok) je nutné zkontrolovat a případně přepočítat
  • Vhodným spotřebičem může být například lednička, pračka, displeje, žárovky a svítidla; lze použít i spotřebič z eshopu (i když daný spotřebič nevlastníte), ale je nutné doplnit zdroj – název nebo kód produktu a hypertextový odkaz přímo na produkt (výhodou je snadno dostupná technická dokumentace)
  • Cenu elektrické energie můžete použít stejnou jako máte v domácnosti (ideální varianta, zjistíte, jak je to u vás doma), případně lze použít i jinou z internetového zdroje, ale musí být aktuální z roku 2024 a je nutné doplnit zdroj – název webové stránky a hypertextový odkaz
  • V úkolu se očekává formální výpočet, tedy označení jednotlivých veličin, převod jednotek, zapsání výpočtu vzorcem a dosazení konkrétních hodnot i s jednotkami; při výpočtu zaokrouhlujte jen výsledek a jen když je to nutné na dvě platné desetinné cifry
  • Odevzdávat můžete elektronicky e-mailem nebo v papírové formě ve škole
  • Úkol je časově neomezený
I.6 - Výroba elektromagnetu

Úkol je určen k rozvoji schopnosti projektovat, rozvoji psychomotorických (manuálních) dovedností a aplikace teoretických znalostí z elektromagnetismu a zapojování elektrických obvodů

  • Vyrobte elektromagnet, který uzvedne alespoň pět kancelářských sponek při napětí 9 V
  • Pro výrobu cívky využijte izolovaný vodič (jinak se cívka bude chovat jako vodič), jako jádro z magneticky měkkého materiálu může posloužit větší šroub
  • Doporučuji na jádro navinout vodič jen jedním směrem (vytvořit jen jednu šroubovici, takže vodič třeba začíná dole a končí nahoře), protože při navinutí tam i zpět, pokud nesprávně zvolíte směr navinutí, tak magnetická pole jednotlivých šroubovic se budou odečítat a elektromagnet nebude fungovat (pokud ale trefíte směr, samozřejmě dostanete elektromagnet dvojnásobně silný) – viz o bifilárním vinutí zde https://cs.wikipedia.org/wiki/Bifil%C3%A1rn%C3%AD_vinut%C3%AD
  • Elektromagnet přineste ukázat do školy
  • V případě jakéhokoliv dotazu se ptejte nebo pište emailem, úkol je jednodušší, než se zdá být
  • Pokud máte zájem vyrobit jiné zařízení s elektromagnetickým principem (elektromotor, …) přijďte návrh zkonzultovat
  • Úkol je časově neomezený
I.7 - Elektromagnetismus kolem nás

Cílem úkolu je si uvědomit, že elektromagnetismus je běžným jevem a součástí moderních, ale i starších technologií a rozvoj kritického myšlení (souvislosti mezi praktickými předměty a teoretickými jevy)

  • Najděte sedm předmětů ve vaší domácnosti, které využívají elektromagnetické jevy
  • U každého předmětu uveďte konkrétní elektromagnetický jev (magnetická indukce, vzájemná interakce magnetického pole s vodičem, elektromagnetická indukce) a v jaké konkrétní části předmětu se jev uplatňuje
  • U každého předmětu, pokud to jde vyfoťte konkrétní část (když není viditelná, předmět nerozebírejte), kde se elektromagnetický jev uplatňuje a nebo vyfoťte celý předmět a konkrétní část jen vyznačte na fotce
  • Protipříklad (jak nechceme, aby to vypadalo): auto – vzájemná interakce magnetického pole s vodičem
  • Příklad (jak chceme, aby to vypadalo): elektromotor u auta – vzájemná interakce magnetického pole s vodičem
  • Pozor samotné magnetické pole vytvořené permanentním magnetem se nepovažuje, za elektromagnetický jev, tudíž neplatí, že všude, kde je magnet se aplikuje elektromagnetický jev (viz magnetky na lednici)
  • Úkol je časově neomezený

 

Rozšířené

1 | Fyzikální olympiáda

  • Témata úloh: mechanika (pohyby, síly, práce, výkon, energie, páka, kladka), tlak v kapalinách a plynech, Archimédův zákon, optika (jen geometrická řešení, odraz a lom); termika (výměna tepla, teplo a práce, změny skupenství), elektřina (stejnosměrný proud, obvody, práce a výkon elektrického proudu, spojování rezistorů)
  • Zadání
  • Vyřešte 5 úloh z 12 do 21. 02. 2025
  • V případě zájmu o konzultaci k zadaným úlohám přijďte
  • 19. 3. 2025 OKRESNÍ KOLO

2 | Výfuk - probíhá 5. série

  • Během školního roku se postupně zveřejňují zadání šesti sérií. Zapojit se můžete kdykoliv, do kterékoli série, třeba jen na ty série, kdy budete mít dostatek volného času.
  • Témata úloh: každá série obsahuje pět úloh z různých oblastí fyziky, jeden problém týkající se odborného textu a jeden zábavný experiment
  • Úlohy můžete řešit kdykoli máte volný čas a k řešením úloh můžete využít potřebné pomůcky – matematicko-fyzikální tabulky, internetové tabulky
  • Úlohy nemusíte vyřešit všechny, podle počtu řešených úloh se ale odvíjí vaše celkové umístění
  • Kromě procvičení a rozšíření znalostí z fyziky můžete vyhrát hmotné ceny nebo účast na akcích organizace – dvě fyzikální setkání a letní tábor (obsahuje zajímavé exkurze, přednášky, hry, výlety a zážitky)
  • Pokud máte zájem se zúčastnit přijďte a řekneme si více informací nebo je můžete najít na webových stránkách organizace - https://vyfuk.org/
  • V případě zájmu o konzultaci k zadaným úlohám přijďte
  • Zadání páté série (https://vyfuk.org/ulohy/zadani), odevzdání organizaci do 14. 4. 2025 20:00

3 | Výstava - Světelkování II. (do 9. 2. 2025 v Praze)

  • Výstava na téma luminiscence (světelkování látek po vybuzení, viz optika 8. ročník)
  • Představuje všechny druhy luminiscence dělené podle způsobu vybuzení: foto-, elektro-, katodo-, radio-, rentgeno-, termo-, chemi-, bio-luminiscenci a další
  • Ilustrace využití luminiscence ve vědě, lékařství i každodenním životě
  • Informace zde

4 | MakerFaire (10. 5. 2025 - 11. 5. 2025) (víkend)

  • Festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí. Světová přehlídka kreativity propojuje zájmové tvůrce a odborníky, zároveň slibuje chytrou zábavu pro rodiny s dětmi. Maker Faire v sobě kombinuje moderní technologie, vědu, design i tradiční řemesla.
  • Stručný přehled k akci: MAKER FAIRE.pdf Typ: PDF dokument, Velikost: 478.5 kB
  • Na tuto akci pojedeme společně s žáky, kteří o ni mají zájem. Pokud máte zájem o tuto akci, vyplňte tento formulář - https://forms.gle/SpFo86BZMY26X6gN8. Na základě formuláře zvolíme jeden den, který se na akci vydáme.
  • Podrobné informace o odjezdu upřesníme, až se zvolí den.
  • Webové stránky: makerfaire.cz/praha/

5 | Doporučené materiály k jaderné fyzice a energetice